Konserter i Olbergsalen ga mersmak!

Kulturskolen jobber jevnt og trutt hele året, men akkurat om våren er en spesiell tid for oss: Vi må gjøre folk oppmerksomme på det rikholdige tilbudet vi har i Vestre Slidre kulturskule! Søknadsfristen er rundt påsketider, og da er det fint å ha konserter i forkant av det.

Nå, når koronarestriksjonene endelig er på tilbaketog, er det en stor glede å kunne be til konserter uten å tenke på avstandskrav og desinfeksjon. Men et gode har vi lært i koronaårene: Det er ikke så dumt å dele konserter i mindre avsnitt, slik at ikke publikum går hjem med en følelse av at «dette var fint, men alt for langt». Man får ikke barn til å glede seg til neste gang det er konsert, hvis de bare husker at de måtte sitte stille alt for lenge.

Derfor utvidet vi konseptet vi hadde stor suksess med i fjor: Klassekonserter, der alle kulturskoleelevene opptrer for sine klassekamerater. Men i år gjentok vi alle konsertene samme kveld, slik at familie og venner også kunne oppleve framføringen. Det ble til hele 7 konserter på en dag!

Allsang er en av våre mange kjepphester. Vi inviterte derfor en rekke solister fra hver klasse -- her var det ikke krav om å være kulturskoleelev - til å synge «God morgen, Norge» av Knutsen og Ludvigsen. Samarbeidet med grunnskolen er vi veldig stolte av i Vestre Slidre. Vi får lov til å låne elever ved spesielle anledninger, på den måten blir kulturskolen virkelig en resurs uansett hvor du bor, eller om familien har kapasitet til å kjøre deg på aktiviteter på kveldstid! Refrenget på denne sangen er veldig allsangvennlig, og kulturskolelærerne hentet fram tuba, cello, ukulele og diverse for å skape feststemning.

Dette var også første gang Kultur-SFO fikk vist seg fram for foresatte. Vi driver med mye forskjellig hver mandag i 1. og 2. klasse, men denne gang plukket vi fram en dans som 1. klasse hadde laget, og hele gjengen viste fram en agentdans til James Bond-musikk.

To uker seinere, det vil si i går, var det duket for konsert med ungdommen i Vestre Slidre. Her ville vi, i tillegg til kulturskolen, rope høyt om UKM, en fantastisk arena for ungdommer. Valdres samarbeider om en stor forestilling på Fagernes kulturhus rett etter påske, en møteplass for alle som vil vise fram det som opptar dem. Denne kvelden i Slidre var både band, klassisk pianospill, hardtslående metall, egenkomponerte låter og ACDC på cello på programmet. En elev i 7. klasse sto for lys-showet. Vi er ekstra glade for at også elever som går på videregående stiller opp på slike kvelder, til stor inspirasjon for ungdomsskoleelevene.

Alle dere barn og unge: Vi heier på dere, og gleder oss til mange flere gode stunder med dere!