Oppvekstløftet i Valdres

Valdreskommunene skal styrke sin samhandling og forebyggende innsats for at flere barn og unge i Valdres skal få riktig og koordinert hjelp til rett tid. Fredag 25. november var totalt 750 ansatte fra «laget rundt» barn og unge i Valdres samlet til felles arbeid med det som blir kalt Oppvekstløftet for Valdres.

«Laget rundt» består av barnehageansatte, ansatte fra grunnskolen, PPT, barnevernstjenesten, helsesykepleiere, familieveiledere, kommunepsykologer, politikontakter, elevtjenesten på Valdres VGS, tildelingskontor, tilrettelagte tjenester, folkehelsekoordinator, familievernkontor, BUP, flyktningetjenesten, frivillighetssentralen, ungdomsarbeidere, høgskolen i Innlandet og kommunalsjefer.

Oda Hjelle fra Ung i Valdres åpnet med nydelig sang. Statsforvalter v/ velferdsdirektør Eli Blakstad og fylkeslege Harald Vallgårda innledet med «samfunnsoppdraget for laget rundt». Videre foreleste Bjørn Olav Larssen fra Høgskolen i Innlandet. Han er høgskolelektor, forfatter og familieterapeut, og har i mange år arbeidet med kurs, veiledning og utviklings-programmer for skoler og andre kommunale tjenesteområder. Larssen har spesielt ansvar for Oppvekstløftet i Valdresregionen. Christin Weiss, som er psykologspesialist, har lang fartstid i BUP og som i dag jobber ved Østbytunet, holdt foredrag om Utviklingssensitive læringsmiljø for alle.