Kommunen sender post til din sikre, digitale postkasse frå 15.06

Vestre Slidre tar i bruk tjenesten SvarUt for å sende post til innbyggerne på en sikker og rask måte. De som ikke er elektroniske vil fremdeles motta post på papir, men vi oppfordrer så mange som mulig til å bli med på den digitale bølga. Les mer om ordninga her!

Kommunene i Valdres vil fra 15.06.2018 sende brevene våre digitalt. Vi oppfordrer alle våre innbyggere og andre som er i kontakt med kommunen om å opprette sikker digital postkasse.

Ved å opprette digital postkasse

• får du post digitalt på en sikker og raskere måte
  • får du post fra det offentlige på ett sted
  • sparer du miljøet og reduserer offentlige utgifter

Det betyr følgende

• Om du har opprettet digital postkasse (Digipost eller e-Boks)

Du vil umiddelbart motta brevene fra oss i din digitale postkasse.

• Om du ikke har opprettet digital postkasse

Du vil inntil videre motta brevene fra oss i Altinn. Dersom du ikke åpner brevet der, vil brevet etter noen dager bli sendt ut som vanlig post.

• Om du har reservert deg mot digitale forsendelser

Du vil motta brevene fra oss som vanlig post.

Slik skaffer du deg en digital postkasse

Du kan velge mellom to postkasser - Digipost eller e-Boks. Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Postkassene har også ulikt design og noe ulik funksjonalitet. Dette kan du lese mer om på nettsidene til de to postkassene. Du kan enkelt bytte digital postkasse senere hvis du ønsker.

For å komme i gang:

1. Finn fram din elektroniske ID (e-ID), for eksempel din BankID.
  2. Velg enten Postens Digipost eller e-Boks
  3. Følg instruksjonene fra e-Boks eller Digipost for å opprette postkasse.

Du mottar så en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse.

Om du ønsker at noen andre skal ha tilgang til din digitale postkasse, for eksempel ektefelle eller barn, kan du gi tilgang. Den du gir tilgang til, må ha postkasse hos samme postkasseleverandør som deg.

Slik åpner og leser du posten din

Du trenger ikke sjekke om det er kommet brev fra det offentlige i den digitale postkassen din. Hver gang kommunen sender post til deg, får du varsel på SMS eller e-post. For å åpne og lese posten din går til du til hjemmesiden til din valgte postkasse. Du logger deg på med den samme innlogging som når du sjekker selvangivelsen eller bruker andre offentlige tjenester på nett.  Du kan også laste ned «app» fra både Digipost og e-Boks for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett.

Altinn for næringslivet, e-Boks og Digipost for innbyggerne

Altinn vil i framtiden bli brukt for næringsdrivende. I en periode fremover vil Altinn bli brukt parallelt med digital postkasse. Et eksempel er selvangivelsen, som du fortsatt finner i Altinn. Målet er at all digital post fra det offentlige til innbyggerne skal gå til din digitale postkasse.

Trenger du hjelp?

Både Digipost og e-Boks har brukerstøtte, men vi hjelper deg også gjerne med å komme i gang. Ta kontakt med kommunen dersom du ønsker hjelp. Mer informasjon om SvarUt.